Vorige week woensdag zijn we na een maand in Nederland en Cambodja teruggekomen in Suriname.
Maar eerst willen we jullie graag nog bijpraten over ons bezoek van 31 maart tot 11 april aan ons team in Manaus, een junglestad van 2 miljoen inwoners aan de Amazone rivier.
We werden heel gastvrij ontvangen door Micah en Nyssa en hun 3 kinderen. We hebben 11 nachten in hun appartement mogen logeren. Zo kregen we een mooie inkijk in hun leven. Micah en Nyssa wonen nu twee-en-een-half jaar in Brazilië en zijn nog volop bezig met taal- en cultuurstudie. We hebben met hen heel wat herinneringen opgehaald uit onze begintijd in Suriname eind jaren tachtig van de vorige eeuw: het wennen aan andere gewoonten, temperatuur en eten. Het opnieuw vrienden maken voor zowel de ouders als de kinderen in een nieuwe taal, en nog zoveel meer. 
De frustratie en het gevoel van eenzaamheid die dat soms ook met zich meebrengt. Wat is het dan kostbaar om (h)erkenning te ervaren met elkaar en er samen voor te kunnen bidden. Zo mochten we samen met hen optrekken en hebben we een stukje van hun bediening onder de inheemsen in de favela’s kunnen zien. Wat werden we telkens gastvrij onthaald, hartverwarmend.
Natuurlijk hebben we ook tijd gemaakt om met elkaar een dag weg te gaan uit de stad en te genieten van de prachtige natuur.
Na 11 dagen was het ook weer goed om te vertrekken, maar we kijken terug op een goede tijd. We dachten terug aan de tijd dat wij na elf jaar weer terug zouden gaan naar Nederland in 2000. Toen spraken we naar elkaar en naar God uit dat het ons verlangen was, dat als we weer geroepen zouden worden voor zending, we graag jonge leiders zouden willen bemoedigen en net als Paulus langs de gemeenten te gaan. Dat gebeurde in Paraguay en ook weer in Brazilië. God beantwoordt het verlangen van zo’n 25 jaar geleden. Wie heeft dat verlangen in ons hart gelegd? Juist, diezelfde God.
Bij thuiskomst hadden we één dag om de was te doen en de koffers voor Nederland te pakken want 13 april vlogen we naar Nederland. Na 2 weken reisde Marco voor een week door naar Cambodja om samen met de andere leiders binnen World Team samen te vergaderen en te brainstormen wat zending in deze turbulente tijden binnen onze organisatie betekent.
We hebben genoten van kinderen en kleinkinderen, Marjoleins broers en zussen en hun gezinnen en van een heel aantal neven en nichten die we mochten ontmoeten op een neven en nichten dag. Daar vierden we ook de 92ste verjaardag van Marjoleins vader. Zoals in veel gezinnen zijn er ook bij ons in de familie zorgen om gezondheid van familieleden. Een stukje lijden in het grote lijden wereldwijd.
We konden ook bij de uitvaart van een vriendin van ons zijn. Het blijft bijzonder om te ervaren hoe vaak een overlijden van een dierbare samenvalt met ons bezoek aan Nederland. Dan kun je samen de cirkel van het leven sluiten.
Marjolein gaat vandaag een appeltaart bakken…
Inmiddels hebben we voor vrijdagavond 6 november afgesproken dat we weer een Thuis Front Avond zullen houden in De Grote Pekken 11 in Veenendaal. Dus ‘safe the date’ voor 6 11 2026.



















































































